Allgemeine In­for­ma­ti­onen

Studiengang:
Bachelor Wirtschaftswissenschaften

Modul:
11 (Wissenstransfer)

Fakultät:
Wirtschaftswissenschaften, Professur für Hochschuldidaktik und Hochschulforschung

Lehrende:
Seminar: Sude Peksen, M.A.
Übung: Panourgias Papaioannou, M.Sc.

Credits:
7 ECTS (5 ECTS Seminar + 2 ECTS Übung)

Zeit und Ort:
Seminar: Donnerstags, 14:15 – 15:45 Uhr (Start: 13. April 2023) | CDI-Gebäude, Raum 114
Übung: Blockveranstaltung (Start: 14. April 2023) | CDI-Gebäude, Raum 120 und Schulungsraum im 2. Obergeschoss der Zentralbibliothek

Sprache:
Deutsch

Thema des Seminars

Das Seminar zielt darauf ab Diversity Management als Strategie zur Steuerung zunehmender Heterogenität an professionellen Organisationen (beispielsweise Hochschulen, Krankenhäuser, Unternehmen) näher zu untersuchen. Dazu werden Grundlagen soziologischer Gender- und Diversitätstheorien erarbeitet und anhand praktischer Beispiele von Studierenden eigenständig erforscht und diskutiert.

Folgende Fragen sollen im Seminarverlauf beantwortet werden: Was bedeutet soziale Ungleichheit und in welchem Zusammenhang steht es mit Diskriminierung und Stigma? Was ist der Unterschied zwischen Sex und Gender? Was sind Geschlechterungleichheiten und Gender Mainstreaming? Was versteht man unter Diversity Management und wie wird es in Organisationen angewendet? Das Seminar dient zur Einführung in die soziologische Diversitätsforschung im Kontext professioneller Organisationen und zum wissenschaftlichen Arbeiten in der empirischen Forschung.

Lernziele

Nach Absolvieren des Seminars sollen Studierende in der Lage sein:

  1. Grundlegende Kenntnisse im Gegenstandsfeld der soziologischen Diversitäts- und Genderforschung wiederzugeben und vor dem Hintergrund theoretischer Ansätze zu interpretieren und zu beurteilen.
  2. Forschungsprobleme abzuleiten und Forschungsfragen zu erstellen.
  3. Strategien zur Beantwortung dieser Forschungsfragen zu entwickeln sowie diese eigenständig anzuwenden.

Organisation der Lehrveranstaltung

Das Seminar findet ausschließlich in Kombination mit der Übung "Wissenschaftliches Arbeiten" (keine gesonderte Anmeldung erforderlich) statt. Das Lesen der Pflichtlektüren und die Anwesenheit wird bei allen Teilnehmenden vorausgesetzt.
Die Teilnehmerzahl ist auf 20 Personen begrenzt.

Leistungsnachweise

  1. Regelmäßige aktive Teilnahme, Vorbereitung der Grundlagentexte.
  2. Mündlicher Vortrag der Zwischenergebnisse für die Seminararbeit (max. 15 Minuten) sowie Entwicklung von Diskussionsfragen und Moderation einer Diskussion zum Seminararbeitsthema.
  3. Verfassen einer Seminararbeit (ca. 3.000 Wörter).

Übung "Wissen­schaft­liches Ar­bei­ten" (Blockveranstaltung)



1 Fr., 14.04.2023, 9:15 – 12:45 Uhr Lesestrategien: Wissenschaftliche Texte lesen und exzerpieren
Ort: CDI-Gebäude, Raum 120
2 Fr., 21.04.2023 , 9:15 – 12:45 Uhr Einführung in die Fachwissenschaftliche Literaturrecherche
Ort: Schulungsraum im 2. Obergeschoss der Zentralbibliothek
3 Fr., 05.05.2023, 9:15 – 12:45 Uhr Bibliografieren und Zitieren (Citavi-Schulung)
Ort: Schulungsraum im 2. Obergeschoss der Zentralbibliothek
4 Fr., 12.05.2023, 9:15 – 12:45 Uhr Themenfindung und Forschungsfragen formulieren
Ort: CDI-Gebäude, Raum 120
5 Fr., 19.06.2023, 9:15 – 12:45 Uhr Gliederungsformen und Argumentationsstruktur
Ort: CDI-Gebäude, Raum 120
6 Fr., 02.06.2023, 9:15 – 12:45 Uhr Ein Exposé schreiben
Ort: CDI-Gebäude, Raum 120
> Abgabe des Exposés für die Seminararbeit bis zum
14.06.2023, 10:00 Uhr
7 Fr., 16.06.2023, 9:15 – 12:45 Uhr Peerfeedback auf Exposé der Kommiliton*innen
Ort: CDI-Gebäude, Raum 120


Allgemeine In­for­ma­ti­onen

Studiengang:
Bachelor Wirtschaftswissenschaften

Modul:
Modul 8a-d: Organizations and Management Trends I

Fa­kul­tät:
Wirtschaftswissenschaften, Professur für Hochschuldidaktik und Hochschulforschung

Lehrende:
Vorlesung: Prof. Liudvika Leišytė
Übung: Sude Peksen, M.A. & Dr. Lina Zenkienė

Credits:
7,5 ECTS

Zeit und Ort:
Vorlesung: Dienstags, 14:15 – 15:45 Uhr (Start: 11. April 2023) | Seminarraumgebäude I, SRG 1.024
Übung: Donnerstags, 10:15 – 11:45 Uhr (Start: 13. April 2023) | Seminarraumgebäude I, SRG 1.001

Sprache:
Englisch

Moodlekurse für die Veranstaltung

Die Links zu den Moodlekursen werden zu gegebener Zeit bekannt gegeben.

Content of the Course

This course focuses on diversity and inclusion management in private companies as well as public organizations internationally. Specifically, it will focus on the dynamics, challenges as well as opportunities organizations face in adopting good corporate social responsibility policies and practices to ensure diversity and inclusion. The lecture builds on academic and practitioner literature, draws on a variety of management and sociological theories. The exercise focuses on real practice examples of challenges implementing diversity management policies in different types of organizations in Germany and abroad.

Examinations

Written and graded exam covering the entire module (90 minutes).


Allgemeine In­for­ma­ti­onen

Studiengang:
Master Wirtschaftswissenschaften – Business B: Management & Organizations

Modul:
Organizations and Management Trends II

Fa­kul­tät:
Fa­kul­tät Wirtschafts­wissen­schaften, Professur für Hochschuldidaktik und Hochschulforschung

Lehrende:
Prof. Liudvika Leišytė

Credits:
7,5 ECTS

Zeit und Ort:
Dienstags, 12:15 – 13:45 Uhr (Start: 11. April 2023) | Seminarraumgebäude I, SRG 1.024

Sprache:
Englisch

Content of the Seminar

This seminar will draw on the latest international empirical as well as theoretical insights of diversity management, which will be critically discussed with a focus on science and technology sectors. In the context of global competition, the acquisition and retention of diverse qualified staff is one of the key factors for successful corporate management in the highly competitive labor market. Studies show the advantages of heterogeneous teams, but diverse workforce also brings many challenges, such as a clash of different work cultures and structural inequalities. One of the core strategies to deal with these challenges is diversity management, which is an approach to manage differences between individuals in organizations. Based on best practice examples from science and technology sectors this seminar will highlight the successful approaches that promote diversity in organizations in line with the UN Sustainable Development Goals.

Examination

Module examination, consisting of a graded presentation, seminar paper, and active participation (attendance is obligatory).


General Information

Degree Program:
Master Wirtschaftswissenschaften – Business C: Digitalization & Entrepreneurship

Module:
Entrepreneurship V

Department:
Department of Business and Economics, Professorship of Higher Education

Lecturer:
Seminar: Prof. Liudvika Leišytė
Exercise: Dr. Lina Zenkienė

Credits:
7.5 ECTS

Time and Place:
Seminar: Thursdays, 10.15 –  11.45 a.m. (Start: 13 April 2023) | Seminar building I, SRG 3.032
Exercise: Two-day exercise, 11 and 12 May 2023, 10.00 a.m. – 5.00 p.m. | CDI buildung, room 114

Language:
The seminar language is English and presentation has to be made in English. Nevertheless it is possible to write the paper in German in consultation with the lecturer. Knowledge of English language has to be sufficient, but not perfect.

Content of the Seminar

Fostering innovation is the goal of many governments as well as organizations in today's knowledge economies. The seminar will introduce and critically discuss organizational models for innovation and provide deeper insights into the main characteristics of innovation. The latest research results will identify the main antecedents of successful innovations and the role of institutional entrepreneurs in the process of innovation. The exercise will provide the space for practical application of the approaches to organizing innovation via the simulation game.
This seminar and exercise will inform students about the latest approaches of organizing innovation internationally. Students will critically reflect on the key findings of studies of innovation and will carry out a research project of their own on particular innovation. Simulation game will provide practical skills for organization of innovation.

Organization

The seminar will start with the lecture which will cover the main theoretical models for organizing innovation. The topics for assignments and the suggested literature will be presented and students will choose the topics. Each of the seminars will have a presentation from students followed by a discussion.
All students are expected to actively participate in the seminar. Each of the sub-topics covered in the seminar will have compulsory reading. It is expected that students will work on the assignment, present it and participate in the discussions. The assignment will consist of a presentation on a given topic and an individual written 5000 words paper on a given topic. The number of participants of this seminar is limited to 20.
The exercise will include a simulation game during which we will simulate innovation process in a professional organization.

Examinations

Seminar: 4 Credits; task for getting a grade: presentation of the assignment and seminar paper.
Exercise: 3.5 Credits; task for getting the grade: active participation in the exercise.